Sven Kruger, bedrijfsleider Serco Dakspecialisten

OutSmart helpt ons slimmer en efficiënter werken

“Altijd als onze bedrijfsbussen schoongemaakt werden,” lacht Sven Kruger, bedrijfsleider Serco Dakspecialisten, “vonden we werkbonnen en andere papieren. Daar wilden we vanaf. Wij wilden overstappen op digitale werkbonnen. Dus hebben wij contact opgenomen met Branchemanager Jasper Mondeel van Gilde Software.

We waren op zoek naar een laagdrempelige en makkelijk te bedienen oplossing We hebben enkele opties bekeken en kwamen uit bij de digitale werkbonoplossing van OutSmart. ‘Dan hebben je mensen altijd alle informatie op hun tablet staan’, zei hij. ‘Ook wijzigingen in de planning, bijvoorbeeld. En als een klus klaar is, kun je digitaal een handtekening voor akkoord laten zetten en een mail naar de opdrachtgever sturen. Plus: alle foto’s/data die op de tablet worden ingevoerd, staan ook direct in het Gilde-systeem.’ Hierdoor kan de factuur van bijvoorbeeld een lekkagebon na controle met een druk op de knop worden verstuurd. Dat was eind 2018. Op 1 januari 2019 hebben we OutSmart geactiveerd. Vanaf dag één heeft het resultaat opgeleverd.”

OutSmart past perfect bij Serco
“De app werkte niet meteen zoals we wilden. Net zoals elk bedrijf heeft Serco zijn eigen gewoontes en werkwijzen. Er was dus wat finetuning nodig. Het mooie is dat OutSmart die flexibiliteit heeft. Precies zoals we van het Gilde-systeem gewend zijn. Dus als wij intern het eens waren over een gewenste aanpassing, volgde er een snelle aanpassing. Ook dat werkt efficiënt.”

Volle focus op digitalisering
Op de vraag of het hierbij blijft, zegt Sven: “Nee, we zijn nog niet klaar. Op dit moment werken we bijvoorbeeld aan een inspectieformulier. De gedachte erachter blijft: zaken zoveel mogelijk digitaal afwerken en opslaan. Onze dakdekkers willen zo min mogelijk rompslomp, ze maken het liefst meters. Gilde en OutSmart dragen daar flink aan bij.”

Mobiel werken in tijden van corona
“Toen de coronacrisis uitbrak, waren we extra blij dat we OutSmart hadden. We konden alle informatie per klus digitaal doorgeven, zodat onze mensen gemakkelijk aan de slag konden. En zij konden hun uren, aantekeningen, foto’s en dergelijke digitaal invoeren, zodat wij ze ook meteen in het Gilde-systeem hadden staan. We hebben gewoon non-stop door kunnen werken.”

Gilde Software

Slim en efficiënt (samen)werken in de branche

Serco Dakspecialisten uit Lemelerveld (Overijssel) telt ongeveer 50 mensen. “Groei is voor ons minder belangrijk dan omvang”, zegt Sven. “We willen liever de beste zijn, dan de grootste. Het beste dakdekbedrijf, maar ook de beste werkgever.” Serco werkt met een aantal collega-bedrijven samen in Dakgroep90, een inkooporganisatie. “Ons doel is om samen wegen te vinden om slimmer en efficiënter te werken. Natuurlijk proberen we ook de beste inkoopvoorwaarden te scheppen, maar goede samenwerking kan meer doen. De meeste leden werken met Gilde, dat al heel lang sterk staat in de branche. We delen onze kennis en ervaring, waardoor we de bedrijfssoftware nog beter kunnen benutten. Ja, de leden die Gilde nog niet gebruiken, krijgen wel eens een stille wenk”, lacht hij.

Binnen Dakgroep90 is Sven de voortrekker van OutSmart. “Wij zijn er vroeg mee begonnen en hebben er inmiddels veel ervaring mee. Voor de collega’s is het natuurlijk prettig als ze precies weten waar ze aan beginnen.” In het samenwerkingsverband Toplevel werkt Serco samen met andere bedrijven die dakservice aanbieden. “Samen kunnen we landelijke dekking aanbieden. Dat voorkomt onnodige en dure kilometers. Terwijl landelijk werkende opdrachtgevers wel verzekerd zijn van efficiënte servicekwaliteit. Ook weer: samen slimme, efficiënte oplossingen zoeken”.