Lisette Kessels, derde generatie Kessels Installaties, Nederweert

We gebruiken Gilde al zolang als het bestaat

“Eigenlijk niet te geloven,” zegt Lisette Kessels van Kessels Installaties, “we gebruiken Gilde al sinds 25 jaar en nog halen we er volgens mij niet alles uit. Vorig jaar hebben de branchemanager en ik onze werkprocessen en de bedrijfssoftware nog eens op elkaar gelegd. We hebben een fake-project opgestart om de hele route zoals wij die lopen door te nemen. Kijken of we verder kunnen optimaliseren. Daar kwam weer een aantal efficiënte verbeteringen uit.”

Vijf sterke punten. Eén: compleet
Wat spreekt je vooral aan in het Gilde-systeem? “Verschillende dingen. Allereerst dat het zo’n compleet pakket is. Van relatiebeheer tot en met boekhouding, alles wat je van een goed pakket bedrijfssoftware verwacht. Meer zelfs,” lacht Lisette, “want ik leer nog steeds nieuwe dingen.”

Twee: interne logica
“Wat ook een geweldige steun is in het bedrijfsproces: de interne logica van het Gilde-systeem. Alle stappen volgen elkaar logisch op, zoals je in een installatiebedrijf werkt. Efficiënt is het woord. Dankzij Gilde besparen we tijd én fouten.”

Gilde Software
Gilde Software

Drie: altijd overzicht
“Als ondernemer wil ik op elk moment de stand van zaken per project kunnen zien. Eitje. Ik weet altijd hoe de projecten ervoor staan. Zodra het nodig is kunnen we bijsturen. Heel wat efficiënter dan achteraf constateren dat je geen rendement hebt gemaakt.”

Vier: open software
“Een van onze belangrijke opdrachtgevers zet opdrachtbonnen in een eigen portaal en wil in dat portaal ook de voortgang kunnen zien. Gilde heeft een koppeling met dat portaal gebouwd, zodat we meldingen in het Gilde-systeem uit het portaal kunnen ophalen, kunnen inplannen en die data weer terugschieten. Dat is maatwerk, ja, maar wel haalbaar en betaalbaar. Dat is een groot voordeel van een open systeem als dat van Gilde. Het ondersteunt samenwerking.

Iets soortgelijks hebben we met ons digitale archief Windream. Ook geïntegreerd in Gilde. Sinds we dat gebruiken, raken we nooit meer gegevens kwijt en kunnen we per project alles, zelfs het kleinste krabbeltje, terugvinden.”

Vijf efficiënte helpdesk
“Liever had ik de helpdesk nooit nodig. Maar als het zover is, stuur ik meestal een mailtje met mijn vraag. Het is niet altijd even urgent, natuurlijk. Mijn ervaring is dat het snel wordt opgepakt. Als ik iets heel dringends heb, bel ik. Dat werkt goed.”

Warm aanbevolen?
“Zeker. Ik ben natuurlijk opgegroeid met Gilde, dus niet helemaal onpartijdig, maar ik grijp echt nooit mis in het efficiënt aansturen en beheersen van de bedrijfsprocessen. En dat is waar het wat mij betreft omdraait.”

Kessels Installaties

Kessels Installaties werd in 1948 opgericht door haar opa en voortgezet door haar vader. “Sinds 2005 zit ik in het bedrijf, op kantoor. Ik heb weliswaar MTS Installatietechniek afgerond, maar dat was vooral om gevoel te krijgen bij het werk. Nu doe ik de planning en de overige administratie. Met Gilde Software, ja, want dat gebruiken we al sinds Gilde met de eerste DOS-versie kwam, halverwege de jaren 90. Het pakket is voortdurend in beweging. Wat mij erg aanspreekt, is dat de software altijd voor degelijk gaat. Liever goed dan snel. Dat past wel erg bij hoe ons bedrijf werkt.

Kessels Installaties is gevestigd in Nederweert. Het bedrijf werkt met 15 mensen, drie op kantoor, voor particuliere klanten, (agrarische) bedrijven en overheidsinstellingen.