Elektrotechnisch Installatiebureau Bouwmeester

Een up-to-date bedrijf wil ook up-to-date bedrijfssoftware

“Mijn ouders hebben dit bedrijf opgebouwd”, zegt Mark Bouwmeester van etibbouwmeester, sinds 2017 partner en beoogd opvolger. “Stapje voor stapje zijn we sinds begin jaren 90 gegroeid naar vier mensen buiten en drie op kantoor. Al vrij vroeg is er een pakket bedrijfssoftware aangeschaft waarmee we altijd goed gewerkt hebben. Maar het bedrijf groeit en de processen in het bedrijf zijn sterk veranderd. Daarom wilden we moderniseren.”

Kun je een voorbeeld noemen van zo’n verandering?
We doen veel service en onderhoud. Voor woningbouwcorporaties bijvoorbeeld. We planden voorheen op papier en vinkten af wat we gedaan hadden. Nu we alle data hebben ingeklopt in het Gilde-systeem hebben we altijd een actueel overzicht van wat er nog open staat en wat er gedaan is. Bovendien kun je digitaal afspraken maken. Ook handig. Omdat we ook de WerkbonApp hebben laten koppelen aan het Gilde-systeem, hebben de monteurs de werkbon voortaan digitaal bij zich. Ze geven op de tablet in wat ze doen, welk materiaal ze gebruiken en hoe lang ze gewerkt hebben. Na de job kunnen ze de klant meteen laten aftekenen. Sneller, nauwkeuriger, zekerder. Ik ben er heel blij mee.”

Gilde Software
Gilde Software

Hoe is de implementatie verlopen?
“Wij hebben onze eisen en wensen op papier gezet. Daarna in overleg met Gilde bepaald hoe we onze bedrijfsprocessen optimaal zouden kunnen ondersteunen. Vervolgens is het pakket volgens een strakke opzet van Gilde geïmplementeerd. Wij wisten precies wanneer wat van ons verwacht werd en wat de inzet van Gilde was. Sinds 1 januari werken we alleen nog in het Gilde-systeem. De laatste lay-out puntjes moeten nog op de -i-, en dan is het klaar. We wisten natuurlijk vooraf dat het tijd zou kosten. Alleen al doordat we de keuze hebben gemaakt om ons klantenbestand helemaal opnieuw op te bouwen. Goede gelegenheid om het op te schonen.

In april is de koppeling met de WerkbonApp geactiveerd. Daar hebben we even mee gewacht om eerst vertrouwd te raken met het Gilde-systeem. Heel handig trouwens dat je elke week in het opleidingscentrum (Duiven) kunt werken in het systeem met professionele begeleiding. Dat leert wel snel.”

Iedereen blij?
“Mijn vader moet nog wat wennen na 20 jaar een ander programma. Maar de monteurs vonden de digitale werkbon meteen geweldig. Ik doe in het Gilde-systeem voor het eerst de boekhouding en dat gaat vlot. Alles wat met Service & Onderhoud te maken heeft is onder controle. De data zijn op orde, er is veel meer in- en overzicht, werk kan een stuk sneller gefactureerd worden. Ja, we hebben een goede beslissing genomen.”