Marleen Deken, office manager Van der Bel BV

De werkplannen rollen zo uit het Gilde-systeem

Het is nogal een stap: van Excel naar complete bedrijfssoftware. Van der Bel Sloopwerken, Asbestsanering, Recycling en Milieutechniek aarzelde daarom wel. “Maar eind 2016 hebben we de knoop doorgehakt”, zegt Office Manager Marleen Deken. “We kozen voor het Gilde-systeem om een aantal redenen. Veel basisfuncties, heel flexibel, op maat van ons bedrijf te snijden, gemakkelijk te koppelen met applicaties van anderen. En, niet te vergeten, we hoefden niet meteen alles om te gooien, maar konden langzaam in het systeem groeien.”

Geleidelijk van Excel naar complete Gilde-systeem
“We wilden per se geleidelijk overstappen. We hadden minder goede ervaringen met een ander, complex systeem. Dat moesten we meteen helemaal gaan gebruiken, en daar had een aantal medewerkers grote moeite mee. Met Gilde Software kun je gewoon klein beginnen. Met calculeren bijvoorbeeld. Daar heb je dan wel direct voordeel van. Van daaruit langzaam verder.

Dat hebben we gedaan. We gebruiken nu de modules calculatie en projectadministratie inclusief nacalculatie. Daarnaast hebben we de app UrenDirect. En sinds kort hebben we ook een koppeling om bestekken in te lezen. Zo kunnen we steeds meer doen in steeds minder tijd.”

Gilde Software

Sterk punt: Gilde-systeem is erg open
Is dat fijn, die koppelingen. Zou je niet liever alles-in-één hebben? “Ik vind het een kracht van het Gilde-systeem dat het gemakkelijk gespecialiseerde oplossingen koppelt. Het garandeert flexibiliteit en het geeft Gilde de ruimte om per klant het beste antwoord op een bepaalde vraag te selecteren. Maatwerk zonder dat alles opnieuw ontwikkeld hoeft te worden.”

Sterkste punt: direct bruikbare werkplannen
Wat vind je zelf het mooiste dat het Gilde-systeem je gebracht heeft? “Als je de basisgegevens voor een project invoert, en de medewerkers, krijg je meteen een bruikbaar werkplan. Je bepaalt zelf hoe dat eruitziet. Als ik een knopje extra wil, of ik wil de tekst aanpassen, kan ik dat meestal zelf. En anders reageert Gilde Software heel snel.

Een ander sterk punt is dat we vanaf het begin dezelfde consultant hebben. Die weet waar we staan, hoe we ons met de bedrijfssoftware ontwikkelen, waar we specifieke aanpassingen hebben gemaakt. Als ik de helpdesk bel, zijn ze altijd op de hoogte, dus mag ik ervan uitgaan dat alles ook goed wordt gedocumenteerd.”

Vlotte implementatie
Hoe verliep die overgang van Excel naar de bedrijfssoftware van Gilde? “Bijna alles is heel soepel verlopen. Minpuntjes? Jammer dat het opleidingscentrum van Gilde zich alleen kan concentreren op de basisvaardigheden. Terwijl wij juist veel bedrijfsspecifieke dingen hebben. Samen met de consultant heb ik daarom zelf goede trainingen opgezet voor onze mensen. Die werken prima, want we gebruiken steeds meer mogelijkheden. Mijn collega’s en ik winnen met dit systeem sterk aan efficiency.”

Gilde Software

Marleen Deken